James M. Buchanan iskolateremtő tudós, a nevéhez fűződik a közösségi választás elmélete. Ez teljesen apró dióhéjba zsugorítva valami olyasmit mond, hogy egy társadalom gazdaságának a produktuma nem feltétlenül az, amire ennek a társadalomnak ("az embereknek") a legnagyobb szüksége, van, hanem az, amit a vállukat egymásnak feszítő gazdasági-politikai érdekcsoportok egymás kárára és tekintet nélkül a társadalmi optimumra, össze tudnak hozni. A gazdasági szereplők politikus módjára, a politikusok pedig jó gazdálkodó módjára viselkedve igyekeznek a profitjukat maximalizálni - de nem azon a szinten, ahol a smith-i "Láthatatlan Kéz" az egyéni haszonmaximumra való törekvéseket társadalmi optimummá átlagolja - nem, itt már nagyobb pályán, felsőbb osztályban folyik a játék, ott, ahol a szabályokon is lehet úgy változtatni, ahogy azt valamely csapat érdekei megkívánják. Magam is feszegetem ezt a problémakört a Szép szabad világ című írásomban, mely ugyanezen a blogon megtalálható, és arra a következtetésre szeretné eljuttatni a kedves olvasót, hogy azok az élelmiszerek, amelyek lemennek a torkán, akkor sem szolgálják az egészségét, ha egyébként manipulált (ál)tudományos megnyilatkozások százai is ennek az ellenkezőjét állítják, vagy inkább sulykolják.
Buchanan amolyan fenegyerek, aki egyszerű körülmények között nőtt fel, kemény munkával érte el, amit elért - közte 1986-ban a Nobel-díjat - de soha nem kívánkozott abba az elitbe, amelyik bizonyára szívesen befogadta volna. Nem túlzottan hízelgő az sem, amit az alábbi rövid írásban tudós társairól elmond, valami olyasmit állítva, hogy mindenki látja meztelenségüket - mint a mesebeli Pomádé király új ruháját - csak legtöbben nem hisznek, vagy nem akarnak hinni a szemüknek. A téma a gazdasági válság, amihez remélhetőleg lesz még másnak is hozzáfűznivalója - jómagam e helyütt eltekintek a bővebb kommentártól, remélve, hogy majd megteszik mások.
Egy fordítói megjegyzés: a konstitúció kifejezést többnyire meghagytam, mert nem találtam helyette jobbat. Magyar megfelelője az "alkotmány, alkotmányozás" ugyanis félrevinné az értelmezést, hiszen a magyar nyelvben ez csak a jogrend alapjait lefektető alaptörvényt jelenti. Valójában az írásban arról van szó, hogy a szerző szerint a gazdaság esetében is szükség volna visszamenni a gyökerekig, az alapokig és azokat kicserélve korszerűbb építményt emelni rájuk.
James M. Buchanan
A KÖZGAZDÁSZ MEZTELEN
Miért van az, hogy a közgazdászok
alig tudnak valami igazán értelmeset mondani a 2008-as válságról? Hol és mikor
vesztette el a fonalat ez a tudomány? Tehetünk valamit annak érdekében, hogy
visszaadjuk a tekintélyét, hogy higgyenek a hasznosságában? Ez a rövid esszé
ezekre a kérdésekre igyekszik választ adni.
1. BEVEZETÉS
Hartmut Kliemt intellektuális hőse
David Hume. A filozófia egész történetében nincs senki Hume-hoz fogható, akiben
nagyobb lett volna a képesség és a hajlandóság a hallgatásra, amikor a kisfiú
elkiáltja magát, hogy a király meztelen.
A közgazdászok ritkán aspirálnak a
király szerepére és sok tekintetben tisztában vannak saját korlátaikkal.
Mindazonáltal be kell látniuk, hogy nagy mennyiségű szellemi energiát
vesztegetnek el, amikor legjobb és legfényesebb elméik olyan rejtélyek
megoldásán fáradoznak, amelyek már eleve félreértésekből sarjadnak ki.
Valóságos csoda, hogy abból, amit a közgazdászok valaha mondtak és mondanak ma
is, mennyi minden
tekinthető irrelevánsnak és lényegében haszontalannak.
Magukat a közgazdászokat is zavarba
hozza, hogy mennyire képtelenek “tudományos” magyarázatot adni a 2008-9-es
válságra és javaslatokat kidolgozni a reformra. És néhányuknál, akik
bátorkodtak beszállni a politikai párbeszédbe, az érvek alig látszottak
különbözni - ha egyáltalán - azoktól a csodaszerektől, amelyeket háromnegyed
évszázaddal korábban Keynes vetett be. Úgy tűnik, hogy a közgazdászok a poszt-keynesi
korszakban elveszett generációk sorát vonultatták fel, akiktől semmilyen
értékes teljesítmény nem jött felszínre.
2. MÉRÉS ELLENŐRZÉS NÉLKÜL
A Keynes által inspirált
kettéválasztás makroökonómiára és mikroökonómiára, amire a század közepe táján
került sor, úgy tűnik, valóban tudományos haladást jelentett. Számos közgazdász
figyelme az aggregált változók mérésére terelődött, amelyek a alkalmasnak
látszottak a makrokökonóniai leíráshoz. A nemzeti össztermék mennyisége, a
munkanélküliek száma, az árszinvonal - ezek és más változók is jó értékmérőknek bizonyultak, különösen ha
időbeli változásukat figyelték meg. A makrokökonómiai modellezés, amely
közvetlenül a II. Világháborút követő években vált dominánssá, új távlatokat
nyitott a közgazdászok termelési érték-fogalmához és az általános jóléthez.
Sajnálatos módon a közgazdászok
általában elmulasztották annak tudomásul vételét, hogy az aggregált változók - melyeket
elfogadható pontossággal, ex post lehet mérni - nem közvetlenül vezérelhető
dolgok, de még közvetetten is aligha. Az alapvetően helytelen értelmezés abban
állt, hogy nem értették meg, mi is
valójában “a közgazdaságtan”. A
“közgazdasági probléma” nem mérnöki probléma (Lionel Robbins állítása ellenére)
amelyet egyszerűen úgy lehet leírni, mint
a szűkös erőforrások elosztását alternatív felhasználási módok között. A
gazdaság, bizonyos fogalommeghatározást
is magában foglaló értelemben jobban leírható egy olyan rendezettségi
állapotként, amely egymással összefüggésben álló, egyszerű vagy komplex cserék
sokaságát tartalmazza, amelyekből valamilyen eredmény adódik, amit esetleg
értelmes dolog mérni, amely azonban nem lehet a magasabb szintű döntéshozók
számára befolyásolható tárgy.
A téves
koncepcióalkotás legjobb példái a huszadik század nagyszabású szocialista
kísérletei, amelyek mind elméleti, mind gyakorlati értelembe kudarcba
fulladtak. .Amit azóta is hiányolhatunk, az annak általános elismerése, hogy a
közgazdászok megrögzöttsége képtelen szakítani a mérnöki gondolkodásmóddal
akkor is, ha teljesen új kihívásokkal találkozik. Alig, vagy egyáltalán nem
sikerült túljutni azon a szemléleten, ahogy az áporodott akadémiai tudósok
(vagy vélt tudósok) tekintenek a történésekre. Ezért nem meglepő, hogy a
politikai célkitűzések és a végrehajtott intézkedések alapjában ugyanazok, mint
voltak a múlt század közepén a keynesianizmus legszebb idejében.
A közgazdászok valójában nem nagyon
értik, hogy mit is tesznek olyankor, amikor kényszerítve érzik magukat, hogy
erőfeszítéseket tegyenek az aggregált változók befolyásolására, amelyek felett
közvetlen értelemben nem képesek ellenőrzést gyakorolni. Példának okáért a
foglalkoztatási (vagy munkanélküliségi) rátát nem lehet egy jó húzással
kormányzati megbízásra megváltoztatni
Legjobb esetben kicsi, periférikus változások történhetnek, de a
hatalmas és komplex gazdaság működése során előálló aggregátumok makacs közönyt
mutatnak, vagy ami rosszabb, rosszul kigondolt reformtörekvések lesznek.
Ha a gazdaság helyesen van
koncepcionálva, mint önmagától alakuló, komplex dinamikus rend, mi a szerepe a
közgazdásznak, aki a tudós státuszát követeli magának? A legelemibb dolog, hogy
felismeri a korlátok létezését, szabályokat határoz meg, vagy tágabban
értelmezve koncepciót alkot. Tökéletes félreértés, különösen a nem közgazdászok
elméjében annak a kérdésnek a feltétele, hogy a “piac” (vagy a “kapitalizmus”)
működik-e vagy sem szabályozók nélkül. Ez olyan felvetés, amelyet sem az elemző
logika sem a tapasztalati valóság nem támogat.
Adam Smith összes törekvését úgy
foghatjuk fel, mint érvelést a “törvények és intézmények” reformja mellett,
amely lehetővé teszi az egyéni érdeknek a kiemelkedő eredményességet, és minden
résztvevő számára előnyösnek bizonyul, különösen a dolgozó osztályoknak.
A saját pozícióm már régóta
egyértelmű. A Nobel-díjamat 1986-ban A gazdaságpolitika konstitúciója
című előadásra kaptam. A közgazdászoknak figyelmet kellett volna és kellene ma
is fordítaniuk arra a konstitúciós struktúrára, amelyen belül a szereplők
tranzakciók sokaságát kifejtve felrajzolják a gazdaság rendjét, akár
fogyasztói-beszerzői, eladói-befektetői, munkáltatói-munkaadói, egyéni, vagy
vállalati cselekvésekről is legyen szó.
Hogy működnek a piacok? Önmagában
véve ez helytelen és megválaszolhatatlan kérdés. A következővel kellene
helyettesítenünk: hogy működnek a piacok ilyen és ilyen konstitucionális és
institucionális korlátok közepette? A
közgazdászok szakértelmét elő lehet venni, ha a különféle szabályozó rendszerek
várható hatását kell megbecsülni. A releváns kérdésfelvetés nem az, hogy miként
lehet ezt vagy azt az állapotot vagy eredményt elérni különféle közösségi vagy
politikai intézkedések életbe léptetésével. Ehelyett a kérdésnek arra kell
irányulnia, hogy miként lehet a szabályozóknak ilyen vagy olyan halmazától
olyan működést elvárni, hogy azok lehetővé tegyék egy olyan rend kialakulását,
amely kívánatosnak tekinthető. A két medológiai álláspont közti különbség talán
nem látszik nagynak, de nagyon sok meggondolatlan erőfeszítést el lehetne
kerülni, ha a közgazdászok felismernék saját diszciplínájuk határait.
4. IDEÁLIS VILÁGOK
Egyik legutóbbi előadásomban
“természetes pragmatistának” minősítettem önmagamat, annak a felismerésnek a
folyamatos hangsúlyozása miatt, hogy egy változásnak az “itt és most”ból kell
kiindulnia, a status quoból, amely a jelen realítását írja le. De egyfajta
visszajelzési kapcsolat van ezen álláspont és egy másik között, mely azt
állítja, hogy “de nem juthatsz el innen oda.”. Ennek a dilemmának az
észrevétele bizonyos fokig megváltoztatta az álláspontomat. Immár nyilvánvalóbbnak tűnik, hogy az “itt és
most” bármilyen változása, ha értelmezhető és potenciálisan produktív,
valamilyen jövőképet kell, hogy mutasson, még ha az homályos és zavaros is. A
kívánatos, vagy ha úgy tetszik, ideális világok elgondolásánál és elemzésénél
azonban fegyelmezetten a lehetségesség határain belül kell maradnunk.
A folyamat
aztán azzal kezdődik, hogy az idealizálás során túllendülünk létező határokon,
de nem az elérhetetlenig. Itt még nem végeztünk átfogó vizsgálatot és elemzést.
Miért mutattak eközben - különosen a politikus közgazdászok - oly erőteljes
ragaszkodást a monetáris keretekhez, melyeket szentnek és sérthetetlennek
fogadnak el? Miért nem szenteltek több figyelmet alternatív struktúráknak,
eltérő szabályozási és intézményrendszereknek?
A pénz alaptermészetének vizsgálatát
az ökonómia több, mint fél évszázadon keresztül csaknem teljesen elhanyagolta,
miközben a szakemberek figyelme egyfelől a valóságtól eltávolodott, idealizált
modellek konstruálása felé terelődött, másfelől pedig pragmatikusan
meghatározott belső szabályozási alternatívákra. A pénz konstitúciós
közgazdaságtanának bizonyos alapvető értelemben teleológikus indíttatása kell,
hogy legyen. A cél különböző szabályrendszerek kiértékelése és ezeknek bizonyos
preferencia-sorrendbe állítása. De amint ezt már megjegyeztem, a végeredmény,
amelyet valamely szabályozási rendszer generál, az egymással kölcsönös
kapcsolatban álló, de különálló döntéshozók komplex halmazának döntései által
meghatározottan rajzolódik ki. Ostobaság ezt az egész feladatot úgy értelmezni,
mint különleges, vagy éppen szűken értelmezett végeredmények keresését. Az ilyen konceptualizálás analóg lenne egy
játék szabályainak meghatározásával, amelyek e meghatározás után önmagukban
előrevetítenek egy bizonyos végeredményt, miközben a résztvevő játékosok
választásai, döntései hatástalanok.
5. KONSTITÚCIÓS FORRADALOM?
Mint
azt láthattuk, a szigorúan pragmatikus út, mely magában foglalja a
politikai paraméterek megváltoztatására irányuló törekvéseket, úgy, hogy a
keletkező kimenet kölönbözzön a jelenleg megfigyelhetőtől, melyet a most létező
(vagy nem létező) szabályozási rendszer produkál, nem feltétlenül éri el azt,
ami kívánatosnak látszik. Sokkal drámaibb konstitúciós forradalomra volna
szükség.
De hogyan szabad egy valóságos
alternatívát jelentő szabályozó rendszert megfogalmazni, majd hadrendbe
állítani? Mint fentebb leírtam, olyasvalmire van szükség az intézmények
körében, ami túlmutat a pragmatikus kiigazitásokon - például új, eltérő
politikailag átfogalmazott szabályozásra. Az előzőkben elképzelt idealizáció
átvezetése a valóságba minimálisan kritikusnak bizonyulhat.
Milyen szerepet kell betöltenie a pénzügyi-monetáris
struktúrának az ideálisan működő piacgazdaságban? E kérdést viszonylag
egyszerűen meg lehet válaszolni. A pénzügyi-monetáris rendszernek allokatív
hatásaiban semlegesnek kell lennie, a cserék megönnyítésére kell korlátozódnia
(a tranzakciók költségeinek csökkentése folytán). Ám, amint ezt a legutóbbi
események bizonyítják, a rendszer távolról sem semleges, még tágabb értelemben
sem. Úgy látszik, hogy valódi értékek semmisültek meg, mintha a gazdasági
kapcsolatrendszerhez korábban hozzáadott, valóban új javakat visszavontak volna
a piac tényleges zsugorodását előidézve ezzel.
A 2008-ban bekövetkezett pénzügyi
összeomlás következményeinek alapvetően nem voltak elosztási hatásai. Látszólag
valódi értékek semmisültek meg amit azonban nem szabad úgy értelmezni, hogy
bizonyos csoportok másikak rovására különféle nyereségeket értek volna el. Ez
egyáltalán nem az a helyzet, mint amikor két kereskedő közül az egyik az ügylet
lebonyolítása után úgy találja, hogy amit kapott, értéktelen. A 2008-as kiosztásban
minden
szereplő valamiképpen becsapottnak érezte magát, mivel látszólag valóságos
értékek deflálódtak.
A jóléti elméleti közgazdaságtan
szóhasználatában Pareto-elvű rosszabbodás következett be, amelyben a
kapcsolatrendszer minden
érintettje romlást érzékelt a saját kilátásaiban. Úgy tűnt, a hasznossági
függvények mind lefelé tolódtak. Mi történt? Mintha minden résztvevő a maga gazdasági
kapcsolatrendszerén belül szamárháton
lovagolt volna, meglehetősen kényelmes, levegővel felfújt nyeregben űlve,
miközben egy váratlanul bekövetkezett repedés egyszercsak kidurrantotta ezt a
puha párnát.
Ami itt megjegyzésre érdemes, hogy a
banki-pénzügyi szektor “forró levegőjének” elillanása nem járt előnyökkel az
érintettek bármely részhalmaza számára sem. A haszonvesztés teljesen
általánosnak tűnt az egész piacgazdaságban. Az események lefolyásából aligha
lehetett arra következtetni, hogy azokat valamely meghatározható csoport
generálta volna, hogy másokat kizsákmányoljon.
A kritikus értékelés azt sugallja,
hogy a monetáris gazdaság egész tartórendszere szétesett, ami arra mutat, hogy
sokkal inkább valóságos és az alapoktól
induló forradalomra van szükség, mint akár a résztvevők megváltoztatására, vagy
a szabályozó apparátus egyes részleteinek kiigazítására.
Figyelni kell arra, nehogy a válság
okainak meghatározására elhamarkodott elméletek szülessenek, különösen a
piacokra vonatkozóan vagy a különleges pénzügyi-monetáris eszközök
tekintetében. Az Egyesült Államokban a kiváltó a másodlagos jelzáloghitelezési
piac volt, de innen a válság továbbterjedt a század első éveinek komplex
pénzügyi világára. Szükséges annak megértése és elfogadása, hogy még ha ez a
piac soha nem is létezett volna, néhány más eleme a rendszernek akkor is
sebezhetőnek bizonyult volna a váratlan eseményekkel szemben. A jól ismert
kártyavár-hasonlat is bizonyára jogosan alkalmazható.
Itt radikális újragondolás szükséges
- olyan radikális újragondolás, amilyen a Nagy Válság óta nem történt.
Nem engedhetők meg olyan egyéni
döntések a különféle tőkeáttételes számlák között a nominálisan értékelt
eszközök átváltására, amelyek multiplikáló hatást gyakorolnak az egész
rendszerre. A száz százalék néhány modern megfelelőjét, vagy a teljes banki
tartalékot véglegesen telepíteni és érvényesíteni kell. A Glass-Stegall-féle
törekvést a letéti és a befektetési banki tevékenység szétválasztására minden bizonnyal fel
kellene frissíteni és életbe léptetni. A trösztellenes törvények bizonyos
alkalmazásának kiterjesztései a bankok konglomerátumaira vonatkozóan rendben
lévőnek látszanak. És - különosen a közgazdászoknak - meg kellene szabadulniuk
az intézményesen előírt torzításoktól, és ahelyett, hogy olyan elrendezéseket
képzelnek el, amelyekben a kereskedők szabadságát használják fel az
alternatívák közötti választásra, párhuzamosan a modern elektronikai
technológia által elérhetővé tett eszközökkel, mialatt, ezzel egyidőben mégis
elérnek némi közeledést a pénz semlegessé válásához.
Egy másik tanulmányban a pénz
“konstitualizációjára” szólítottam fel. A 2008-as események bizonyították, hogy
a piacok nem képesek működni anarchikus állapotok között. Másfelől, a
történelem arra tanít bennünket, hogy az átpolitizálás nem hatékony
alternatíva. Leragadtunk abban a köztes
állapotban, amikor kilátás van alapvető szabálykészletek megalkotására és
életbe léptetésére, amelyek egyrészt egyrészt limitálják az anarchia mértékét,
másrészt leválasztják a monetáris szektort a politikai beavatkozásoktól és manipulációktól.
A leginkább reményteli perspektíva
bizonyára kezdetben annak a belátása, hogy a célkitűzés nem lépi át a
lehetségesség határait. Nem létezik fizikai vagy pszichológiai sorompó, amely
szükségszerűen meg tudná előzni, hogy az valósuljon meg, ami a közkívánat. A
monetáris egységnek, az USA-dollárnak az értékét a korai huszonegyedik
században úgy kell és úgy lehet kezelni, mint “relatíve abszolút abszolútot”. A
többi szükséges szervezeti változással együtt, melyekből néhány fentebb
olvasható ez az érték mint bázis, mint horgony funkcionálhatna bármilyen szintű
váltási tranzakcióhoz.
8. KIHÍVÁS A KÖZGAZDÁSZOK SZÁMÁRA
A közgazdászok, akik talán a
legszorosabb kapcsolatban vannak vizsgálódásaik során a monetáris
intézményekkel, szinte teljes kudarcot vallottak azoknak az alapvető, lényegi
elemeknek a megértésében, amelyeknek egy életképes rendszerben jelen kell
lenniük. Különösen valószínűtlen, hogy ezek a közgazdászok képesek lennének
arra a léptékváltásra, amire itt szükség van. Nem valamiféle “tudományon túli”
szaktudást hiányolunk. Mint a modernitás
más aspektusainál is, a visszatérés a klasszikus értelmezésekhez és azok
vonatkozásaihoz, kielégítő erő az átalakuláshoz. Itt az ideje, hogy a
nem-monetáris közgazdászok ismét forgatni kezdjék elemi tankönyveiket.
Az is dícséretes, hogy más
tudományágak professzionális és nem professzionális művelői csatlakoznak a
közgazdászokhoz amikor a fentebb bemutatott sajátos lehetőségekről van szó.
Hartmut Kliemt filozófus a frankfurti School of Finance and Management nevű
iskolával áll kapcsolatban. Egy ilyen összeköttetés mindannyiunk számára
pozitív hozamot eredményez, az iskolákon belül és kívül egyaránt, hogy
szembeszállhassunk a század kritikus kihívásával.
Fordította: Wirth Gyula
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése