Jól nézzük meg a dátumot: 1998-ról van szó, tehát nem arról a válságról, amiben most éppen benne vagyunk. Akkoriban Japán volt napirenden, nem az egész világ.
A Közgazdasági Szemle cikke, mely letölthető, bőséges és nagyszerű háttér-információkkal szolgál.
Ahogy a szerző, Paul Krugman többször is megjegyzi, a példa, amit felidéz, nagyon elgondolkodtató. Valóban az, nagyon sok szempontból. James M. Buchanan cikke, mely egy bejegyzéssel lejjebb olvasható, remek zavaró tényező lesz az elmélkedéshez - de talán nemcsak az, hanem segít a dolgok helyretételében is. Érdekes párhuzamba állítani a gyermekmegőrző szövetkezet esetét a japán válsággal, majd a mostanival, amiben még éppen benne vagyunk.
A későbbiekben szándékozom némi kommentárt csatolni ehhez a dologhoz, de egyelőre inkább abban reménykedem, hogy ezt majd megteszik mások - és várom az észrevételeket, megjegyzéseket.
Paul Krugman egyébként korunk nagyon neves amerikai közgazdásza, a 20. legtöbbet idézett tudós a maga tudományágában a világon. Itt olvasható egy másik, terjedelmesebb írása ugyanezzel a témával kapcsolatban, ennek lefordítására azonban egyelőre nem vállalkozom.
A VÁLSÁG ELLENSZERE
A GYERMEKFELÜGYELET
Írta: PAUL KRUGMAN
Feltöltve az internetre 1998 augusztus 14-én
A csődbe ment gyermekfelügyeleti
szövetkezet esetéből olyasmit tanulhatunk, ami megmentheti a világot.
Tizenkét évvel ezelőtt olvastam egy
történetet, ami megváltoztatta az életemet. Gyakran eszembe jut ez a sztori;
segít abban, hogy nyugodtan nézzek szembe a válsággal, a visszaesés idején is
képes legyek reménykedni és képes legyek ellenállni a fatalizmus és a
pesszimizmus nyomásának. Ebben a komor pillanatban, amikor Ázsia problémái úgy
látszik, az egész világ gazdaságát fenyegetik, ennek a meseszerű történetnek a
tanulságai fontosabbak, mint valaha.
“A pénzelmélet és a Nagy Capitol
Hill Gyermekfelügyeleti Szövetkezet válsága” - ez a címe a cikknek, amely a
történetet elmeséli. Közreadója Joan és Richard Sweeney, és 1978-ban jelent meg
a Journal of Money, Credit and Banking című folyóiratban. Két könyvemben
is felhasználtam a sztorit, egyszer a Peddling Prosperity (A jólét
házhoz jön) címűben, majd a The Accidental Theorist-ban (Az alkalmi
teoretikus).
Az újbóli felelevenítést ezúttal egy
szokatlan ázsiai helyzet indokolja.
Talán máris kitalálták, hogy
Sweeney-ék egy gyermekfelügyeleti szövetkezet esetét beszélik el, mely az
1970-es évek elején alakult. Az ilyesféle társulások gyakoriak voltak: emberek
egy csoportja - esetünkben 150 fiatal pár, akik javarészt a Kongresszushoz
kötődtek - megegyezett abban, hogy vigyáznak egymás gyerekeire, elkerülendő,
hogy fizetni kelljen az ifjú bébiszittereknek. Ez kölcsönösen előnyös egyezség:
egy párnak, amelynek már amúgy is vannak gyerekei, nem jelent túl nagy
tübblet-terhet, ha egy estére befogadják mások gyerekeit, amiért cserébe egy
másik alkalommal az ő gyermekeikre is vigyáznak mások. Ámde lennie kell valamilyen rendszernek,
amelyik biztosítja, hogy minden
pár egyenlően részesedik a szolgáltatásból, és egyenlő terheket vállal.
A Capitol Hill szövetkezet egy
meglehetősen egyszerű megoldást fogadott el. Cédulákat adtak ki, melyek
mindegyike egy órányi gyermekfelügyeletet ért. A bébiszitterek közvetlenül a
megbízóktól kapták meg a megfelelő számú kupont. Ez önműködővé tette a
rendszert: idővel mindegyik pár automatikusan annyi megőrzést fog teljesíteni,
amennyit másoktól kapott. Amíg az
emberek megbízhatók - és ezek az ifjú értelmiségiek miért ne lettek volna - mi
csúszhat félre? Igen, kiderült, hogy van egy kis technikai probléma. Nézzük
csak meg egy tipikus pár kupon-vagyonát. Azokban a periódusokban, amikor ritkán
mentek el valami eseményre, valószínűleg arra törekedtek, hogy tartalékokat
képezzenek - hogy majd, amikor megszaporodnak az alkalmak, legyen mivel
fizetniük. Az igényeknek így ki kellene átlagolódniuk. Az egyik pár akkor akar
elmenni, amikor a másik éppen otthon szeretne maradni. Mivel azonban sok pár
szeretne tartalékolni adott pillanatban, a szövetkezetnek meglehetősen nagy
mennyiségű forgalomban lévő cédulára volt szüksége. De mi történt valójában a
Sweeney-féle szövetkezetben? Bonyolult okok miatt, a kuponok felhalmozása
következtében forgalomban lévő cédulák száma eléggé lecsökkent. Az eredmény az lett, hogy a legtöbb pár
vonakodott kiadni a tartalékait, ezért gyakran inkább nem mentek sehová, így
nem volt szükségük bébiszitterre. De mivel csak akkor lehetett kuponhoz jutni,
ha valaki úgy döntött, hogy elmegy otthonról, így a kuponokhoz jutás esélye is
lecsökkent. Ennek tudatában a párok csak méginkább visszafogottak lettek, csak
nagyon különleges alkalmakra mentek el, s így a felügyeleti alkalmak száma még
tovább csökkent.
Röviden, a szövetkezetnél kitört a
recesszió.
Mivel a
legtöbb szövetkezeti tag ügyvéd volt, nehezen lehetett meggyőzni őket, hogy ez
egy monetáris probléma. Ők jogi úton próbálták rendet rakni - rendeletet
hoztak, hogy minden
párnak legalább havonta kétszer el kell mennie. De végül a közgazdászok
kerekedtek felül. Több kupont bocsájtottak ki, így a pároknak nagyobb volt a
hajlandósága elmenni, a gyermekmegőrzési alkalmak száma megsokszorozódott,
mindenki boldog volt. Azám, de később túl sok cetlit adtak ki, ami
különféle problémákhoz vezetett...
Ha a kedves olvasó most azt
gondolja, hogy ez csupán egy ostoba történet, amivel csak az idejét vesztegeti,
akkor szégyellje magát. Amit a Capitol Hill gyermekfelügyeleti szövetkezet
átélt, az valódi recesszió volt. Ez a sztori többet árul el a gazdaság
pangásának természetéről, mint amit 500 oldalnyi William Greider elolvasásával,
vagy egy évnyi Wall Street Journal vezércikk átrágása révén
szerezhetünk. És ha ön valóban hajlandó megjáratni az elméjét ezen a
történeten, eljátszani vele és levonni a belőle nyerhető következtetéseket, az
meg fogja változtatni az egész világról alkotott képét.
Példának okáért, tételezzük fel,
hogy az Egyesült Államok tőzsdéje összeomlik, ami a fogyasztói bizalom
megrendülésével fenyeget. Vajon ez elkerülhetetlenül katasztrofális
visszaeséshez vezet? Gondoljunk a következőkre: ha a fogyasztói bizalom
megcsappan, az ugyanaz, mint amikor valamilyen okból a szövetkezet egyik
átlagos tagja csökkent hajlandóságot mutat az elmenésre, inkább egy esős napra
tartogatja a kuponjait. Ez valóban pangást okozhat - de ez nem szükségszerű, ha
a menedzsment észlelte a veszélyt, és a többlet-kuponkibocsájtás révén reagált
rá. Ez pontosan ugyanaz, mint amit a mi vezető kupon-kiadónk, Alan Greenspan
tett 1987-ben - s amit úgy gondolom, újra megtenne. Tehát, amint az elején
mondottam, a bébiszitter szövetkezet segít nekem abban, hogy a válság idején is
megőrizzem a nyugalmamat.
Vagy tegyük
fel, Greenspan nem reagál elég gyorsan és a szövetkezet ténylegesen válságba
jut. Semmi pánik. Ha a fő kuponkiadó átmenetileg ki is sodródik a kanyarban,
még akkor is rendberakhatja a helyzetet a szokványos módon, tehát több kupon
kibocsájtásával - vagyis egy erőteljes monetáris expanzióval, mint amilyen
véget vetett az 1981-82-es és az 1990-91-es recessziónak. Tehát, amint mondtam,
a bébiszitter szövetkezet segít nekem, hogy ne veszítsem el a reményt a
visszaesés idején.
A szövetkezet esete mindenek előtt
azt mondja el nekünk, hogy a gazdasági pangás nem büntetés a bűneink miatt,
szenvedés, amelyet a sors mért ránk. A Capitol Hill szövetkezet nem azért
került bajba, mert a tagjai rossz, alkalmatlan bébiszitterek voltak; a benne
keletkezett problémák nem rántották le a leplet a “Capitol Hill-I értékek
válságáról” vagy “bébiszitterista összefonódásokról”. Csupán technikai
problémája volt - túl sok ember váltott be túl kevés cédulát, amit lehetett
orvosolni egy csipetnyi tiszta gondolkodással és ezt meg is tették. Igy tehát,
ahogy mondtam, a szövetkezet története
segít nekem, hogy ellenálljak a fatalizmus és pesszimizmus nyomásának.
De ha ez ennyire egyszerű, akkor
hogy lehet a világ nagy része akkora felfordulásban, mint amilyenben van?
Például Japán miért ragadt bele a szemmel láthatólag makacs pangásba - ő az
egyik, aki nem látszik képesnek arra, hogy kimásszon az egyszerű kuponnyomtatás
révén. Igen, ha egy kicsit tovább bővítjük a szövetkezet történetét, hamar
eljutunk addig, ami Japán problémájára hasonlít - egyben a megoldás is
körvonalazódni kezd.
Először is,
képzejünk el egy szövetkezetet, melynek tagjai rájöttek, hogy valami nem kívánatos kellemetlenség van
a rendszerükben. Adódhatnak helyzetek, amikor egy párnak sorban egymás után
többször is el kellene mennie - ami az okozná, hogy ki kellene adni a
kuponjaikat, ezzel képtelenné válva arra, hogy bébiszittert kapjanak a
gyerekiknek, még akkor sem, ha teljes a hajlandóság bennük, hogy a későbbiekben
bármennyi felügyeletet is vállaljanak. Ennek a problémának a megoldása
érdekében lehetőség volt arra, hogy a tagok engedélyt kapjanak a szükség idején
kölcsön kuponok felvételére a menedzsmenttől - amelyeket a későbbi
felügyeletekből kellett visszafizetniük. Megelőzendő, hogy a tagok
visszaéljenek ezzel az előjoggal, a menedzsment bizonyára bizonyos kötbért szab
ki, megkövetelve a kölcsönvevőktől, hogy több kupont fizessenek vissza, mint
amennyit felvettek.
Ebben az új rendszerben a párok
kevesebb kupon-tartalékot képeznének, mint korábban, tudva, hogy úgyis kapnak
kölcsönt, ha szükséges. Azonban ekkor a szövetkezet hivatalnokai egy újabb
eszközt adnának a menedzsment kezébe. Ha a tagok arról számolnak be, hogy
könnyen lehet találni bébiszittert, de nehéz munkaalkalomhoz jutni, a
feltételek, amelyek mellett kölcsön-kuponhoz lehet jutni, kedvezőbbé válhatnak,
bíztatva a tagokat, hogy többet menjenek el otthonról. Ha viszont
bébiszitterből hiány keletkezik, ezek a feltételek szigorodnának, arra véve rá
az embereket, hogy többet maradjanak otthon.
Más szavakkal, ez a jól szervezett szövetkezet rendelkezne egy központi
bankkal, amely pangás esetén ösztönözne a kamatláb csökkentése révén, és a
túlpörgő működés esetén behúzná a féket a kamatláb emelésével.
De nézzük megint Japánt - ahol a
pangás ellenére a kamatlábak csaknem nullára estek vissza. Most talán olyan
helyzetre akadunk, amelyet a bébiszitter-analógiával nem vagyunk képesek
kezelni?
Nos,
képzeljük el, hogy a gyermekfelügyeleti szolgáltatás keresletében és
kínálatában szezonalitás mutatkozik. A tél idején, mikor sötét van és hideg, a
párok nem akarnak túl gyakran elmenni otthonról, szívesebben űlnek otthon, és
vigyáznak mások gyerekeire, felhalmozva közben a kuponokat, amelyeket majd a
langymeleg nyári estéken fel tudnak használni. Ha ez a szezonalitás nem
kifejezetten erős, a szövetkezet talán képes egyensúlyban tartani a kínálatot
és a keresletet, alacsony kamatlábat szabva a téli hónapokban és magasabbat
nyáron. De tegyük fel, hogy a szezonalitás tényleg nagyon erős. Ez esetben télen, még ha nulla is a kamat,
több pár fog lehetőséget keresni a munkára, mint amennyi munkát akar adni, azaz
el akar menni otthonról, ami azt fogja eredményezni, hogy nehéz lesz munkaalkalmat találni, ami
miatt a kuponjaikat a nyári hónapokra tartalékolni szándékozók télen is alig
fognak költekezni, ami által még kevesebb munkaalkalom teremtődik...és a
szövetkezet recesszióba sodródik, még zéró kamatláb esetén is.
És ez a japán elégedetlenség tele.
Az idősödő népesség, a jövő miatti általános aggodalom miatt a japán közönség
nem mutat elegendő hajlandóságot arra, hogy annyit költsön, amennyi lehetővé
teszi a gazdaság kapacitásainak teljes kihasználását, még nulla kamat esetén
sem. Japán, mondják a közgazdászok, a rettegett “likviditási csapdába” esett.
Nos, amit ön épp most olvasott, az gyermekien egyszerű magyarázat arra, hogy mi a likviditási csapda
és hogyan keletkezhet. És ha egyszer megértettük, hogy mi az, ami elromlott, a
válasz Japán problémájára egészen nyilvánvaló lesz.
Így a
gyermekfelügyeleti szövetkezet esete nem puszta szórakoztató sztori. Ha csak
kicsit is komolyan vennék az emberek - ha csak megértenék, hogy amikor nagy a
tét a gazdaságban, a hóbortosnak látszó példázatok tanulmányozása nem
elvesztett idő, hanem éppen kulcs a megértéshez - ez is egy példázat, amely
megmenthetné a világot.
Fordította Wirth Gyula
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése