2015. május 24., vasárnap

HALÁL: BÜNTETÉS VAGY ÁLBÜNTETÉS

A minap egy kisebb átalakítási munkába kezdtem, amelyhez a könyvespolcokat átmenetileg fóliával le kellett takarni. Amikor a takarófóliát eltávolítottam, az magával rántott egy könyvecskét. A kezembe vettem, és a rögtön láttam, hogy sejtelmem sem volt a létezéséről: valami bolhapiaci könyv, amelyet valamikor olcsón vehettem, mert érdekes, de nem fontos olvasmánynak ígérkezett. Aztán feledésbe merült.

Most azonban éppen köznapi témává vált a könyv tárgya. A címe: Todesstrafe, azaz Halálbüntetés. Szerzője Karl Bruno Leder. Kiadta a dtv, azaz Deutscher Taschenbuch Verlag 1986-ban, az első megjelenés dátuma azonban 1980. Kitűnő tudományos munka, a dtv e tekintetben nem szokott melléfogni. Lévén, hogy történeti munkáról van szó, a régebbi megjelenés mit sem von le a könyv értékéből és a jelennek szóló üzenetéből.

Tekintettel az éppen most folyó parázs vitára a halálbüntetéssel kapcsolatban, úgy véltem, hogy ez a talán nem is véletlen eset, mely következtében a mű a lábam elé esett, felhívás keringőre. Elhatároztam, hogy beleolvasok a könyvbe, hátha adalékokkal szolgál az éppen most folyó eszmecseréhez. Aztán úgy határoztam, hogy érdemes néhány oldalt idézni belőle.

Jómagam a halálbüntetés feltétel nélküli ellenzői közé tartozom, sőt azt hiszem, hogy sem büntetésből, sem más okból nincs embernek joga egy másik ember életét elvenni, főleg akkor nem, ha az a másik ember a gyilkosság szörnyű bűnébe esett. A kontragyilkosság ugyanis talán megbünteti a gyilkost, de nem ítéli el, azt üzenve, hogy az élet kioltása olyannyira lehetséges, és megengedhető, hogy akár terv és forgatókönyv alapján közösségi jóváhagyással is végre lehet hajtani. A kivégzés a gyilkost eltávolítja, egyben felmenti. Ölni lehetséges, de ez nem vonja maga után azt, hogy jogosult is. Életet elvenni annak van joga, aki adni is képes. Az élet adása alatt nem a nemzést, hanem a teremtést kell érteni.

Mint a halálbüntetés feltétel nélküli ellenzője, úgy gondolom, hogy minden ezzel kapcsolatos vita a pártolók malmára hajtja a vizet, mert felszínre hoz mindenféle tetszetős, áltudományos, bizonyítatlan és bizonyíthatatlan érvet, amely semmi másra nem alkalmas, mint alantas uszításra és gyakorló diktátorok hírnevének fényezésére. A legtöbbet azzal tehetjük az ügy érdekében, ha hallgatunk a halálról, mint a sír.

Amiért mégis közreadom az alábbi kis részletet a könyvből, annak két oka van: az egyik, hogy a szerző által felvonultatott tények alapján levonhatjuk azt a következtetést, hogy a halálbüntetés akkor válik közbeszéd tárgyává, ha a társadalomban béke helyett nyugtalanság van. Aligha hihetjük, hogy a nyugtalanság kiváló államférfiúi tevékenység eredménye. A másik, hogy ha a halálbüntetésnek lenne elrettentő ereje, akkor a bevezetése után nem kellene alkalmazni, hiszen mindenki retteg tőle. Ezzel szemben éppen a fordítottja szokott történni, vagyis ha van halálbüntetés, akkor a kivégzések száma dinamikusan növekszik. Nos, ez nem tudom kit nyugtat meg, noha a halállal való fenyegetésnek éppen az lenne a célja, hogy a társadalom tagjai nyugalomban élhessenek.

Karl Bruno Leder: Todesstrafe (dtv, München, 1986. 236 - 246. old.)

Der Streit um die Todesstrafe

Részlet

A történelem során a halálbüntetésről való vélekedés úgy változott, mint az apály és a dagály. A társadalom véráldozat iránti igénye nem mindig volt egyforma. Úgy tűnik, hogy ez a mindenkori társadalmi helyzettől függött: a külső fenyegetettségtől vagy sikerektől, de ugyanígy a közösség belső állapotától. Általában elmondható, hogy a vérszomjas időszakok vannak túlsúlyban, de közöttük vannak nyugodt, emberséges korszakok is. A római köztársaság ideje, közelebbről a Karthagó megsemmisítését követő évek ezen utóbbi békés korok közé tartoznak. Akkoriban a krónikások beszámolói szerint a halálbüntetés nagyon ritka volt – legalábbis a római polgárok tekintetében. Később a cézárok nyúltak ismét ehhez a jól bevált módszerhez, annál gyakrabban, minél fenyegetettebbnek érezték a hatalmukat.

A frank királyok idejében is ritkaságnak számítottak a kivégzések. Kevés városias település volt még Európában. A népesség nagyobb része a vidéken élt, viszonylagos szabadságban, patriarchális törvények szerint, amelyek ugyan szigorúak voltak, de nem kegyetlenek. A hóhér és a kínvallatás még ismeretlen volt. Nem volt még túlzottan sok olyan tényállás, amelyet halálbüntetésre méltónak tartottak.

Még a gyakorta megrágalmazott Bizánci Birodalomban – legalábbis a középkor virágkorában – a halálbüntetés kifejezetten ritka volt. Így II. Jóannész Komnénosz császár uralkodása alatt (1118 – 1142) egyetlen halálos ítélet sem született. A birodalom akkoriban a hatalom és prosperitás csúcsán volt, a török fenyegetés még nem bukkant fel, a belső viszonyok stabilnak látszottak. Nem volt tehát ok a keménységre, nem uralkodott el a titkos félelem, amely áldozatokat követelt.

Amint a virágzó középkorban Európában egyre több várost alapítottak és a népesség egyre nagyobb hányada költözött ezekbe, a kriminalizálódás is fokozódott, amint ez többnyire elkerülhetetlennek látszik olyan helyeken, ahol sok ember él szűk helyen együtt. A középkori városok pedig nagyon szűkösek voltak, biztonsági okokból a házakat és velük együtt a bennük élő embereket is, nagyon össze kellett zsúfolni. A boszorkányság vizsgálatánál már láttuk, hogy a százféle törvény, szabály és illem által korlátozott élet milyen nagy mértékben ad teret a fojtott agressziónak. Nem csodálkozhatunk azon, hogy a kivégzések száma folyton emelkedett és évszázadokon át magas maradt. Augsburgban a 14. század végén átlagosan havonta történt kivégzés, miközben a lakosság száma alig tízezer volt. A nürnbergi Franntz Schmidt mester naplójában 360 kivégzést említ negyvenkét éves szolgálati ideje alatt. Csaknem minden hónapban egy. Az egykori Zürichben is éves átlagban nyolc kivégzésről tudunk, mindössze hat- hétezres lakosságszám mellett! Angliában, VIII. Henrik uralkodása alatt, tehát 1509 és 1547 között évente nagyjából 72 000 halálos ítéletet hoztak, tehát csaknem kétezret évente. Ez nagyon nyugtalan időszak volt. A király elszakadt a római egyháztól és megalapította a sajátját. Az ország forrongott, ennek fényében nem lehet eltúlzott a fenti szám. I. Erzsébet, a régi Anglia tündérkirálynője 1558 és 1603 közötti uralkodásának csaknem ötven esztendejében állítólag képes volt ezt a számot 89 000-re feltornászni.

Azonban az öreg kontinens más részei is forrongtak és fortyogtak azokban az évtizedekben. Minden országban hitviták dühöngtek, forradalmi zűrzavar volt. A régi világkép összetört, egy új rajzolódik ki fájdalmas változások közepette. A régi meggyőződések eróziója félelmet és gyűlöletet ébresztett, és ezeknek a sodró erejű érzelmeknek szelepekre volt szüksége, hogy csillapodhassanak. Nem véletlen, hogy éppen akkoriban kezdődött el a boszorkányüldözés őrülete. Franciaországban a hitviták a Szent Bertalan éjszakájának mészárlásában jutottak a csúcsra (1572 augusztus 24.) amikor öt vagy hatezer áldozatnak kellett meghalnia. Németországban az egyre inkább kiengesztelhetetlennek látszó ellentétek végül a Harmincéves Háború nemzeti katasztrófájához vezettek. Ennek következménye egy olyan erkölcsi elvadulás volt, amelyben az emberi életnek már alig volt értéke. Ilyen időkben a legális gyilkosságok nagyon is könnyen átcsaphatnak a háború szörnyűségeibe. Ki bűnös, ki ártatlan, nem kérdezi már senki: az áldozatok nem számolják már. Az erőszak leveti magáról a jog köpönyegét és takaratlanul kormányoz.

A barbárságba való efféle visszaesés gyakran éleszt a történelemben feleszmélést és visszafordulást. A nagy háború utáni megnyugvás után az emberi élet ismét általánosan felértékelődött. Felvilágosultság és humanizmus: ezek lettek a vezető erkölcsi elvek a nagy háborút követő évszázadban. Ekkor kezdték hangoztatni a szabadság, egyenlőség és testvériség vezérelvet. Az emberség tavasza jelentette magát, úgy látszott, az értelem ideje jön el.

A felvilágosítók szerették volna egyebek közt az egyén és az állam közötti kapcsolatot is „értelmes” tehát tárgyilagos bázisra helyezni. Ennek során elkerülhetetlen volt, hogy a halállal való büntetés kérdése is vita tárgyává váljon. E kérdés egyszerre csak egy nagy eszmecsere központjává vált, amelyben részt vettek a kor nagy szellemei. A kiváltó ok az olasz Cesare Beccaria 1764-ben megjelent írása volt A bűnről és a büntetésről címmel, melyben a szerző a halálbüntetés megszüntetésére szólított fel. Megfontolásait a Társadalmi Szerződés gondolatmenetére ültette rá, mely utóbbi a felvilágosodás államelméletének egyik sarkkövét jelentette. Beccaria alapgondolata az, hogy az egyes ember az állammal való (fiktív) szerződése során lehetőleg kevés joggal hatalmazza fel az államot, épp csak annyival, hogy az államiság fennmaradhasson. Semmiképpen sem szerepel a jogok között az érintett polgár megölésének lehetősége. Az államnak tehát egyszerűen nincs joga hozzá, hogy bármely polgárának életét elvehesse.

Mialatt a szellemi csatározás a filozófusok írásaiban kezdődött, éppen az elmaradott Oroszországban, amelyre a képzett európaiak mint félig ázsiai önkényuralmi országra tekintettek, vívta ki első győzelmét a humanizmus. Több mint húsz évvel Beccaria munkájának megjelenése előtt Erzsébet cárnő, Nagy Péter lánya, 1741-es trónralépésekor megfogadta, hogy uralkodása alatt nem fog halálos ítéletet foganatosítani. Ígéretét be is tartotta, sőt meg is erősítette két további rendelettel (1753-ban) amelyekkel a halálbüntetést egyértelműen megtiltotta. A cárnő húsz évig uralkodott, 1761-ben halt meg. Ez a húsz évvolt a modernizálódó Európa egyik nagy országában az első hosszabb időszak, amelyben nem történt kivégzés. Az egész világ meghökkenve nézett erre a merésznek tűnő kísérletre, és meglepődve konstatálta, hogy a bűnözés semmiképpen sem növekedett, amint azt mindenki elvárta volna. Hiszen az akkori idők legnagyobb elméi teljesen az elrettentési elmélet bűvkörében éltek, bizonyítottnak látva, hogy a társadalom a halálbüntetés elrettentő ereje nélkül gyilkosságok és kupánvágások vad világába süllyedne vissza.

Erzsébet utódai, III. Péter és II. Katalin is csak nagyon óvatosan is ritkán nyúlt a kivégzés eszközéhez. A humánus, felvilágosult szellemiség egészen odáig nyújtózott, hogy II. Katalin 1766-ban törvénykezési reformot rendelt el, amely szerint „a társadalom szokványos állapotában valamely polgár halála sem nem hasznos, sem nem szükséges.”

A Habsburg II. József, aki 1780 és 1790 között német császár volt, ugyancsak oly mélyen magáévá tette Beccaria eszméit, hogy 1786-ban az Osztrák Birodalomban beszüntette a halálbüntetést. Testvére, Leopold, Toszkána nagyhercege, ott ugyanezt rendelte el. Úgy látszott, hogy a humanitás lassan, nagyon lassan gyökeret ver. A visszacsapás azonban nem sokat váratott magára, a Francia Forradalom zűrzavara és vérszomja teljes megsemmisüléssel fenyegette a humanizmust. A Konvent ugyan utolsó ülésén, a bonapartista államcsíny előtt 1795 október 26-án kimondta, hogy a halálbüntetést „a teljes béke első napján” meg kell szüntetni, az a nap sajnos sohasem jött el. Napóleon, aki a Franciaország feletti hatalmat magához ragadta, semmiképp sem volt a béke embere. A hadjáratok nyomában járó pusztulás újult erővel kiáltott a halálbüntetés után. Az emberi élet értéke ismét a nulla közelébe süllyedt.

Csak az 1848-as forradalmi évben került ismét napirendre a halálbüntetés megszüntetésének követelése, mégpedig egyszerre Franciaországban és Németországban, utóbbiban a frankfurti Paulskirchen-parlamentben. Ugyanebben az évben a porosz alkotmányozó nemzetgyűlés is napirendre túzte a követelést. Ám a reakció tábora erősebb volt, és legyőzte a polgári forradalmárokat; a halálbüntetés megmaradt. Csupán San Marinónak, a postabélyegnyi államocskának sikerült már 1848-ban a beszüntetés. A nagyobb európai országok közül Romániát illeti dicsőség, hogy elsőként szüntette meg a halálbüntetést 1865-ben (1939-ben ismét bevezették). Utána következett Portugália 1867-ben, majd Hollandia 1870-ben, Norvégia 1905-ben, Ausztria 1919-ben, Svédország 1921-ben, majd Dánia 1930-ban. Egyes svájci kantonokban már a 19. század közepétől nem létezett halálbüntetés, a többeknél azonban 1942-ig érvényben maradt. Az utolsó svájci kivégzés 1940-ben Obwalden kantonban történt.

A Második Világháború alatt a fent felsorolt országok némelyike ismét visszahozta a halálbüntetést, felségárulás, háborús bűntett és hasonló (politikai) bűntettek esetére, így Norvégia, Dánia és Hollandia – ezekben a háborút követő évek alatt is számos kivégzés történt. A többi ország csak a katonai bíráskodás számára tartotta fenn a halálbüntetés lehetőségét. Ez volt érvényes Ausztriában is 1919 és 1934 között. 1934-ben aztán az akkori félfasiszta rezsim ismét általánossá tette a halálbüntetést és még ugyanabban az évben huszonhét kivégzés történt. Az Anschluss után, a hitleri Németország részeként természetesen Ausztriában is a náci törvénykönyv volt érvényben. Ekkor csak politikai okokból 2700 halálos ítélet született. A háború után is az volt a vélekedés Ausztriában, hogy ennek a büntetési nemnek a fenntartása elkerülhetetlen. Majd csak 1950-ben történt meg a megszüntetése a civil jogban, 1968-ban pedig a katonai jogban is. A háború végétől 1949 július 1-ig még negyvenhárom embert végeztek ki. Ez csaknem kétszer annyi, mint amennyi ugyanebben az időszakban a nyugatnémet tartományokban és Berlinben történt, miközben a lakosságszám aránya egy a tízhez.

Különösen rigorózusan alkalmazták a halálbüntetést Angliában, minden időben. Még a tizenkilencedik század elején is 220 és 230 között volt a halált érdemlő bűntények száma, de hogy pontosan mennyi, azt még a jogi szakértők sem tudják megmondani. Halállal fenyegettek olyan gaztetteket, mint az illegális fakivágás, répalopás, zsebtolvajlás és bolti lopás; továbbá fenyegető levelek írása, halastavak tönkretétele, orvvadászat, cigányokkal való barátságos bánásmód, és így tovább. Ennek a szigorú „igazságszolgáltatásnak” az áldozatai csaknem a tizenkilencedik század közepéig fiatalok, sőt gyerekek is voltak. 1801-ben felakasztottak egy fiút, mert betört egy házba és ellopott egy kanalat. Néhány évvel később, 1808-ban Lynnben még egy hétéves kislányt is felakasztottak – az okot már nem lehet kideríteni. 1831-ben Chelmsfordban egy kilenc éves, Maidstone-ban pedig egy tizenhárom éves gyereket akasztottak fel. Ebből láthatjuk, hogyan válnak az elvek őrületté, csupán azáltal, hogy elég konzekvensen képviselik őket.

A Második Világháborút követő évekből tanulságos statisztika áll rendelkezésünkre az angliai kivégzésekről. Eszerint 1949 januárja és 1961 februárja között 123 személyt végezetek ki akasztás által, mindegyiküket gyilkosság miatt. Négy nő is van listán, közülük egy külföldi. A kivégzett férfiak közt tizenöt volt a külföldi (egyikük német) ami több, mint 15 %-os részarányt jelent. Legalább hatvan esetben „erős felindulásból elkövetett” gyilkosságról beszélhetünk. A tetteseknek mintegy a fele valamiféle pszichés zavartól szenvedett. Ezeknek a skálája a skizofrénia és paranoia enyhe formáitól az ideges ingerlékenységen át betegesen túlfűtött szexualitásig és az epilepsziáig terjed. Néhány tettes analfabéta volt, sokan közülük pedig nagyon hiányos iskolázottságban részesültek, sokuk munkanélküli volt. Csaknem mindegyikük a legalsó társadalmi rétegbe volt sorolható. Mintegy 40 %-uk huszonöt évesnél fiatalabb volt. Tizenöten mélységesen bánták a bűnüket, és minél hamarabb szerettek volna a vesztőhelyre kerülni.

Egy másik statisztika az Egyesült Államokból származik. Ott 1930 és 1962 között összesen 3812 személyt végeztek ki, köztük 32 nőt. Halált érdemlő bűnténynek számít a gyilkosság, nemi erőszak, fegyveres rablás, túszejtés, súlyos betörés, kémkedés és súlyos testi sértés. Ezek közül a gyilkosság volt a leggyakoribb ok, 3298 esetben. E gyilkosok közül 1640 fehér bőrű, 1619 pedig fekete volt, tehát nagyjából fele-fele az arány, miközben a négerek aránya az összlakosságon belül csupán jó tíz százalék. Még ijesztőbb lesz a viszony nemi erőszak esetében: 446 halálra ítéltből csak 45 volt fehér, a maradék 399 néger. Két elkövető más fajhoz tartozik.

Meg kell jegyezni e statisztikával kapcsolatban, hogy nem adnak teljes képet a valóságról, mert az amerikai kivégzéseknek csak egy része történt állami börtönben. Nem szerepelnek a statisztikában azok az esetek, ahol a megyei seriffek maguk ítélkeztek és hajtották végre a hóhérmunkát. Azt sem szabad elfelejtenünk, hogy az USA-ban 1900 és 1944 között még 4709 lincsakció is történt. Ez a szám megközelíti a legális kivégzések számát. A pszichológiai hasonlóság a lincselés és a hivatalos kivégzés között nyilvánvaló. A lincselés nem más, mint az ősrégi közös kéz általi kivégzés; a megkövezés a lincselés és a kivégzés vegyüléke.

Franciaországban 1848-tól máig nem tudunk említésre méltó törekvésről a halálbüntetés megszüntetése érdekében. 1860-ig mintegy két tucat halálos ítélet született évenkénti átlagban, majd e szám lecsökkent körülbelül tízre. Az Első Világháború idejéből nem maradtak fenn adatok. A két háború közötti időben ismét tíz körül mozog az éves átlag.

Nagy fellendülést ért meg a halálbüntetés Franciaországban a megszállás alatt és a németektől való felszabadulás idején. Egy francia forrás 8348 személyről számol be, akiket a háború után bírósági eljárás nélkül fosztottak meg az életétől, tehát gyakorlatilag meglincselték őket. Rendes bírósági eljárásban 767 főt ítéltek el és végeztek ki. Mindehhez jön még 1325 ember, akiknek megyei bizottságok ítélete alapján kellett az élettől elbúcsúzniuk. Teljesen bizonyos azonban, hogy a háború utáni zűrzavarban Franciaországban még ennél is több embert végeztek ki, hiszen számos agyonverést és lincselést nem regisztráltak, majd ezek hamarosan elfelejtődtek. 1981-re viszont már csupán átlagosan minden második évre esett egy kivégzés, majd pedig felhagytak Franciaországban a halálbüntetés gyakorlatával.

A Szovjetunióban döbbenetes különbséget fedezhet fel a szemlélő az elmélet és a gyakorlat között. Az 1922-ben megalkotott első törvénykönyvben nem is említik a halált a lehetséges büntetések között. A későbbiekben is csak a legsúlyosabb esetekre és ideiglenes jelleggel tartják fenn. 1927-ben állam elleni bűncselekményekre és fegyveres rablások megtorlására léptetik hatályba a halálbüntetést, minden más esetben azonban kizárják. 1947-től újra teljes tilalom lép életbe, tehát politikai bűnök sem büntethetők halállal.

Ezekkel a papíron oly humánusnak tűnő rendelkezésekkel azonban egy nagyon komor, felfoghatatlan brutalitással járó gyakorlat áll szemben. Az a tény, hogy 1927 és 1922 között, a polgárháború idején nem sokat hederítettek a jogi formalitásokra, hanem az ellenséget és a gyanús alakokat rövid úton a falhoz állították, a szituációból következően bizonyos mértékig még elfogadható. Akkoriban orosz források szerint 1 750 000 embert végeztek ki. Miután a CSEKA nevű titkosrendőrség általános felhatalmazással rendelkezett, hogy az ellenséget jogi eljárás nélkül likvidálja, és minden egyes parancsnok szorgalmasan élt is ezzel a lehetőséggel, vélelmezhetjük, hogy ez a szám inkább még nagyobb, mintsem, hogy kisebb lenne.

A későbbi években, mikor a szovjet rezsim megszilárdult, elmosódik a határ a kivégzés és a terror között. Így egyrészt a sztálinista kirakatperek prominens áldozatait halálra ítélték, és a GPU-börtönök udvarán lelőtték. Másrészt Sztálin az ún. kulákok – azok a parasztok, akik ellenkeztek a kolhozosítással szemben – millióit minden nélkül az erdőbe hajtatta, ahol a biztos halál várt rájuk. A büntetőtáborokban és a Fehér-tengeri csatorna építésénél is számolatlanul pusztultak az emberek. A tömeggyilkosságok természetesen nélkülözték a törvényesség minden látszatát, amint a hirhedt sztálinista tisztogatások is a jognak csupán rémséges perverzióját testesítik meg.

Azon áldozatok számát, akiket a Szovjetunióban államilag öltek meg, húsz és harminc millió közöttire becsülhetjük. A pontos szám már sohasem deríthető ki.

1950 januárjában ismét hivatalosan bevezették a Szovjetunióban a halálbüntetést, ezúttal hazaárulás, kémkedés és szabotázs esetére. Később ehhez hozzájöttek még a súlyos gazdasági bűncselekmények és devizával való visszaélések. Úgy tűnik, az utóbbi időben egyre gyakrabban alkalmazzák a halálbüntetést, amint azt sajtótudósításokból tudhatjuk.

Németországban a halálbüntetések leállítását célzó igyekezet 1870-ben lendült fel, amikor az Északnémet Szövetség Birodalmi Gyűlése a büntetőjogi törvények elfogadására készült. Vita tárgya volt, hogy ebben a büntetőjogban szerepeljen-e a halálbüntetés, vagy nem.

A második ülésszakon 118 képviselő ellene és 81 a fenntartása mellett szavazott. Többek között a szociáldemokrata Wilhelm Liebknecht is szenvedélyesen szónokolt a halálbüntetés ellen. Amint azonban Bismarck egy hasonlóan szenvedélyes beszédben arra világított rá, hogy a halálbüntetés-vita miatt veszélybe kerülhet a nemzet egysége, mert egyes tartományok azt minden körülmények között fenn akarják tartani, a harmadik ülésszakon végül 127 igen és 119 nem szavazattal minimális többséggel a halálbüntetés megtartása mellett döntött a gyűlés.

Noha a Vilmos császár alatti konzervatív német vezetés szükségesnek tartja a halálbüntetést és védelmezi azt, a végrehajtott halálos ítéletek száma viszonylag alacsony marad. 1882-től 1886-ig tizenöt kivégzés történik. 1897-től 1911-ig (a két időszak közötti évek adatai hiányoznak) 69 embert végeznek ki, tehát éves átlagban nagyjából ötöt. Még a két legsúlyosabb háborús évben, 1917-ben és 18-ban is csak összesen húszra megy fel a kivégzések száma.

A Weimari Nemzetgyűlésben, amelynek feladata a császárság összeomlása után az ifjú német köztársaság számára egy új alkotmány kidolgozása volt, szintén nagyon kismértékben maradnak alul a halálbüntetés ellenzői a pártolókkal szemben. A fenntartás ellen szavaztak a Szocialista Párt és a Független Szociáldemokraták képviselői. Hozzájuk jött még néhány másik pártból kiszavazó, végül a nem szavazatok száma 128, az igeneké pedig 153 lett.

A halálbüntetést tehát fenntartják, de lényegesen ritkábban alkalmazzák. A köztársaság első viharos éveiben még viszonylag sok a halálos ítélet: 1920-ban 36, egy évvel később 28. 1927-re hatra csökken a kivégzések száma, 1928-ban kettőre, 1929-ben egyetlen kivégzés sem történik. Aztán 1930-ban ismét egy, 1931-ben négy, egy évvel később, a Weimári Köztársaság utolsó évében pedig három. Ennek az enyheségnek az egyik haszonélvezője többek között egy bizonyos Adolf Hitler volt, akinek felségárulás miatt 1924-ben nevetséges egy évet kellett leülnie, miközben ezért számos más országban halálbüntetést kapott volna.

Hitler azonban már politikai pályafutása kezdetétől fogva nem hagyott kétséget afelől, hogy számára a halálbüntetés alapvető hatalompolitikai eszközt jelent. Személyében a halálbüntetés egyik legacsarkodóbb védelmezőjére talál. „A nép ellenségei, uzsorások, feketézők, stb. halállal büntetendők” - mondja a Nemzeti Szocialista Párt programjának 18. pontja. Különösen a „stb” három betűje adhatott okot aggodalomra, hiszen könyvében, a Mein Kampfban Hitler azt irta, hogy a nép ellenségeit „a fülüknél fogva kell elkapni, egy hosszú cölöphöz vonszolni és egy jó erős kötélre felhúzni”. Ezek a vérszomjas fantáziálások sajnos nem kevés konzervatív jogtudóstól kaptak áltudományos érvek formájában alátámasztást.

Alighogy a nemzeti szocialisták 1933-ban hatalomra kerültek, azonnal nekifogtak elméleteik gyakorlatba való átültetéséhez. Olyan férfiúk álltak az első sorban, mint Roland Freisler, a Népbíróság későbbi elnöke, Alfred Rosenberg, az egyik fő ideológus, Hans Frank és Hanns Kerrl miniszter. Négy héttel a hatalomátvétel után máris születik egy rendelet „a nép és az állam védelmére” amiben csaknem egy tucatnyi fajta bűneset elkövetőit fenyegetik halállal, amelyek korábban csak börtönt érdemeltek. Még ugyanezen a napon megjelenik egy másik rendelet a „német nép árulói és hazaárulásban mesterkedők” ellen, amelyben újabb három lehetséges esetre teszik a halálbüntetést kiszabhatóvá. Többek között olyan bűntény, amelyet valamely egyenruhával visszaélve követtek el, szintén halállal büntethető. A köpenicki kapitányt, ezt a világszerte ismert kópét Hitler uralma alatt valószínűleg szintén felakasztották volna, mert még 1933 márciusában hoznak egy újabb rendeletet, mely szerint minden „közbiztonságot zavaró cselekményre” akasztást kell kiszabni.

1934-ben, 35-ben és 36-ban további törvények születnek, melyek még több bűnesetre terjesztik ki a halálbüntetést, többek között az ún. „gazdasági szabotázsra”. 1938-ban még tovább bővül a kör. Végül 1939 szeptember 1-től, a háború kitörésének napjától a halálbüntetést kilátásba helyező törvények és rendeletek olyan áradata indul meg, hogy végül már senki sem tudja pontosan, hányféle tényállás esetén lehet az elkövető életét venni.

A legbrutálisabb rendeletek közé tartozik a „német nép fémkészleteinek védelméről” és a „frontkatonák téli felszerelésének védelméről” szóló. Ezeknek értelmében például egy férfit, aki egy hetvenöt pfenniget érő merőkanalat eltulajdonított, valamint egy négygyermekes anyát, aki 30 márka értékű gyapjúruhát lopott, kivégeztek. Bécsben lefejeztek egy férfit, aki az éj leple alatt néhány csirkét lopott, Berlinben egy postást, aki egy tábori postacsomagból kicsent hat szál cigarettát – ez csupán néhány példa a sok ezerből. Egyébiránt a halállal büntethetők korhatárát leszállították tizenhat évre, de különleges esetekben ennél fiatalabbakat is ki lehetett végezni.

Már a békeévekben, a Weimári Köztársaság enyhe évei után hirtelen emelkedni kezdett a kivégzések száma. Az alábbiakban láthatjuk az 1933-tól 1939-ig terjedő időszak erre vonatkozó adatait:


Év                 Megtörtént kivégzések            A halálos ítéletek százalékában
1933                        64                                                           82,0
1934                        79                                                           77,4
1935                        94                                                           95,4
1936                        68                                                           89,5
1937                      106                                                         123,2
1938                      117                                                         131,6
1939                      219                                                         157,5

Azt a meglepő tényt tapasztalhatjuk, hogy 1937-től 39-ig több kivégzés történt, mint az ismertté vált halálos ítéletek száma. Ez csak azt jelentheti, hogy nyilvánvalóan számos (politikai) halálos ítéletet nem hoztak már nyilvánosságra, így azok nem kerültek be a statisztikába. Magától értetődő, hogy mindig csak a „törvényes” halálos ítéletekről beszélünk, az „illegális” gyilkosságokra a koncentrációs táborokban és a Gestapo pincéiben itt nem lehetünk tekintettel.

A háborús évek alatt nem vezettek már összesítő statisztikákat; számos akta megsemmisítésre került. A háború öt és fél éve alatt kivégzettek számát tehát csak megbecsülhetjük, vagy egyedi forrásokból fáradságos munkával rekonstruálhatjuk. Így az egykori ítéletvégrehajtó, Johann Reichhart saját naplóbejegyzései szerint 1940-től 45-ig 2805 kivégzést hajtott végre. Reichhart egyike volt a három hagyományos német hóhérnak, akik között egyenlően osztották fel a munkát. Egy másik hóhérsegéd a háború utolsó évében csupán Halléban 931 kivégzésnél közreműködött. Reihhart arról tudósít, hogy 1940-ben további „párthóhérokat” állítottak be, mert az addigi három ítéletvégrehajtó már nem győzte a feladatokat. Egyedül Berlin-Plötzensee városrészben körülbelül 3000 elítélt halt meg. A rendelkezésünkre álló adatok alapján végzett extrapoláció arra az eredményre vezet, hogy 1933 és 1945 között mintegy 16500 „legális” kivégzést hajtottak végre. Valójában inkább többel, mint kevesebbel kell számolnunk. Ha hozzávesszük még a Wehrmacht katonai bírósági ítéleteit – 1945 februárjáig több, mint 6000 volt – valamint más szervezetek, tehát a haditengerészet, légierő, SS, rendőrség által foganatosított kivégzéseket, amelyekről egyáltalán nincsenek számaink, a legnagyobb óvatosság és visszafogottság esetén is 30000-re tehetjük az áldozatok számát. Összehasonlításul: az Első Világháborúban a német hadseregben csupán negyvennyolc halálos ítéletet hajtottak végre!

Még egy esetet kell ítt megemlítenünk, amely a német nép és a Wehrmacht nagy részének háború alatti pszichés beállítottságát jól jellemzi.


Egy tüzérségi egység Stájerországban csak 1945 május 10-én kapitulál és nem fegyverzik le rögtön. Egy tizedes már május 3-án dezertált az egységétől, ám a kapituláció után elfogják. Az üteg parancsnoka a csapat elé áll, és elmagyarázza, hogy a dezertőr árulóvá vált és eljátszotta az életét. Aki ugyanígy vélekedik, az lépjen jobbra. Erre az altisztek és az egység túlnyomó része, mintegy hetven ember, jobbra lép. Csupán nyolcan vagy tízen lépnek balra, ketten-hárman pedig tanácstalanul középen maradnak. A bajtársai által történt egyértelmű elítélés alapján a dezertőrt 1945 május 14-én, egy héttel a német kapituláció után katonai bírósági ítélet nélkül lelövik. Egy északnémetországi pap fia volt, az alakulat javarészt württenbergiekből és badeniekből állt.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése