Szerző: Walter
Niederberger, a Tages Anzeiger San Fransico-i tudósítója
Megjelent a zürichi
kiadású Tages Anzeiger 2015. január 9-i számában
A Fast Food úttörői
válságban vannak: a McDonald'snál csökken a nyereség, a Coca
Cola pedig 1600 embert bocsájt el. Sikeresebbek azok a gyors
falatokat kínáló láncok, amelyek kevesebb cukrot, sót és zsírt
használnak.
2011 decemberében jött
az első figyelmeztetés: San Francisco megtiltotta a McDonald'snak
és a hozzá hasonló cégeknek, hogy a gyerekeket ingyen játékokkal
édesgessék magukhoz. A rendeletnek ugyan alig volt visszhangja a
városon kívül, San Franciscoban azonban tényleg kevesebb sót,
cukrot és zsírt tartalmazó menüt rendelnek a gyerekek.
![]() |
Egy nem túl ízléses reklámfotó |
A Fast Food ágazat
akkor ocsúdott fel és kezdett éles ellenkampányba, amikor New
York megszabta a maximális pohárméretet az üdítő italokhoz.
Amint a legfrissebb számok mutatják, a válasz túl későn jött:
a legnagyobb hagyományos gyorséttermi konszernek stagnálnak. Akár
egy egész generációnyi fiatal vevőt is elveszíthetnek, azokat,
akik gyors, de egészségesebb falatokat szeretnének.
A Coca Cola részéről
drasztikus intézkedés várható a fejlemények kapcsán. Az
üdítőket gyártó konszern minap mintegy 1600 – 1800 ember
elbocsájtását helyezte kilátásba. Világszerte 130 000
alkalmazott dolgozik a cégnél; több, mint a 85 %-uk a
töltőüzemekben és az értékesítésben tevékenykedik. Őket meg
akarják kímélni, ezzel szemben az ügyviteli munkatársaknál
rendet fog vágni a kasza. Egykori munkatársak beszámolója szerint
itt olyan mértékű bürokrácia uralkodott el, hogy ésszerű
határidőn belül már alig lehet döntéseket hozni.
Három év kellett a
döntéshez
Egy példa erre az
Ausztráliában indított „Ajándékozz egy Coke-ot” elnevezésű
reklámkampány. A kólás palackokra a jól ismert „cocacolás”
írásmóddal 250 kedvelt keresztnevet írtak fel. Noha az akció
teljes sikert hozott, mégis három évbe telt, amíg az atlantai
központon a belső torzsalkodások és gáncsok közepette sikerült
átvinni és kiterjeszteni az Egyesült Államokra és Európára.
Maga a konszernvezér,
Muhtar Kent is elismerte, hogy a Coca Cola nehézkes lett és
problémát jelent a számára a megváltozott fogyasztói
szokásokhoz való alkalmazkodás. „Alkalmazkodásunk mértéke és
üteme fel kell, hogy gyorsuljon” - mondta késő ősszel, amikor
világossá vált, hogy a 2014-re elvárt nyereséget nem fogják
elérni. Legújabb iránymutatása egyértelmű. A konszernnek évente
3 – 4 milliárd dollárt meg kell takarítania. És ezt a
gyakorlatot csak 2019-ben lehet megszüntetni. Bírálói eközben
azt vetik a szemére, hogy a cég túl lassan reagált és már
2010-ben át kellett volna szerveznie az USA-beli komplikált és
költséges értékesítési rendszert.
A nehézkesség
problémájával a McDonald's is kűzd. Ez tartalmatlan menüben,
hosszú várakozási időkben és elégedetlen vendégekben
mutatkozik meg. A konszern 1990-ben még csupán 33 menüt kínált,
és kielégítő profitot produkált, ma 121 menülehetőséget
ajánl, a nyereség mégis csökken, az elmúlt negyedévben közel
30 %-kal. A konszern első embere, Don Thompson nem akarja a
helyzetet szépíteni. Az eredmények alulmúlták a már amúgy is
csökkentett prognózisokat is, nyilatkozta nemrégiben. „A
feladataink bonyolultabbak, mint hittük.”
A helyzet az
„identitás-krízis” szóval jellemezhető. A McDonald's ugyan
igyekszik salátákkal, tejes italokkal, müzlivel az egészséges
trend nyomába eredni, a kínálat ugyanakkor mégis a hamburgerre és
a sült krumplira alapozódik, hogy ne veszítsék el a hagyományos
vevőkört sem. Az eredmény egy fókusz nélküli kínálat, a
tetejébe még hosszú várakozási időkkel. Úgy látszik, mintha a
cég nem tudná, kinek adjon elsőbbséget, mondják egyes bíráló
hangok: a régi, takarékos kuncsaftoknak, vagy az ifjabb, minőségre
igényes vevőkörnek.
Mély
identitásválság
Ebben a vonatkozásban
a McWrap vált hirhedtté, amellyel a McDonald's sikeres konkurensét,
a Chipotle-t akarta megszorongatni. Mihelyt egy McWrapot rendelnek, a
konyha gyakorlatilag megbénul, mondják az üzletvezetők. Az
elkészítés túlságosan bonyolult a gyors tempóra optimalizált
konyhában. Míg a hamburger elkészítési ideje 60 másodperc, a
McWrap 85 másodpercet igényel. Ez túl hosszú idő a várakozó
vendégeknek, akik emiatt a McDonald'snak a adják a legrosszabb
jegyeket a hamburgeres gyorséttermek közül. A „QSR” című
céges magazin egyes mérésekre hivatkozva szintén azt állítja,
hogy a McDonald's vendégei 15 év óta nem kényszerültek ilyen
hosszú várakozásra, és ez fontos oka annak, hogy inkább elmennek
a konkurenciához.
Ám a válság még
ennél is mélyebb. Tény, hogy az amerikaiaknak egyre kevésbé
fűlik a foga az olcsó junk foodra. Az üdítők iránti kereslet is
csökken: a Coca Cola és a hasonló édes italok fogyasztása 1995
óta nem volt ilyen alacsony szinten. Ennek elsősorban a mesterséges
édesítőktől való félelem az oka, amelyeknek a fogyasztók
rákkeltő hatást tulajdonítanak. Ezen felül egyre több iskola
száműzi a büféből az édes üdítőket és a gyorséttermi
termékeket. Azok a középnyugati kórházak, amelyek nemrég még
hamburgert szolgáltak fel a betegeiknek, ma már nem találják ezt
túl jó ötletnek, és idejében felmondták a szerződéseiket a
McDonald'ssal. 1
Kevesebb a kövér
gyerek
Az egészséges
táplálkozásra eszmélés első eredményei biztatóak, bár az
Egyesült Államokban a felnőtt lakosság kétharmada még mindig
túlsúlyos. Ugyanakkor a 2 és 5 év közötti életkorú gyerekek
csoportjában az utóbbi tíz évben mintegy 43 %-kal csökkent a
kövérek aránya, amint ezt az Amerikai Egészségfelügyeleti
Központ közli.
Michelle Obama
felvilágosító kampányai sem hiábavalóak, állítják az
orvosok. Az amerikaiak egészségesebben akarnak táplálkozni és
szeretnék elkerülni a betegséget. Emiatt azok a gyorséttermi
láncok a legnépszerűbbek, amelyek kevesebb cukrot, sót és zsírt
használnak, emellé pedig antibiotikumoktól és hormonoktól mentes
húsféléket ígérnek. A legmesszebbre e téren a Chipotle Mexican
Grill ment, és az ifjúság kedvenc éttermévé vált.
Hogy ez utóbbi
sikerül-e ismét a McDonald'snak, az bizonytalan. A fordulatnak
2011-ben kellett volna elkezdődnie, amikor San Francisco megtiltotta
a játékszerek ajándékozását a Happy Meal menükhöz. Elemzők
szerint csak akkor beszélhetünk a McDonald's gondolkodásának
megváltozásáról, ha az ilyesféle csalik eltűnnek az
éttermekből.
Fordította: Wirth Gyula
1) Magyar kórházakban nincs tudomásunk
a McDonald's jelenlétéről, kapitális méretű kólaautomatákkal
azonban bárhol lehet találkozni. (a fordító megjegyzése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése